Українська мова 5 клас

Уроки розроблені вчителем української мови та літератури Лагановської О.В.

та асистентом вчителя Грушою О.О.



Тема 1. Другорядні члени речення

Пригадайте, які члени речення ви знаєте, які з них є другорядними?
Для цього накресліть у зошиті таблицю та заповніть її:
Для того щоб пригадати та заповнити таблицю, перегляньте відео за посиланням:
Член речення
На які питання відповідає?
На що вказує?
Як підкреслюється?
Підмет

Називає предмет або поняття

Присудок

Дія, стан діяча

Обставина

Час, спосіб, засіб, місце дії

Додаток

Предмет на який спрямована дія

Означення

Ознаку предмета




https://subject.com.ua/lesson/mova/3klas_1/3klas_1.files/image003.jpg

В-1
Б-3
Г-2
А-4
А-1





https://subject.com.ua/lesson/mova/3klas_1/3klas_1.files/image005.jpg
Отже. ви пригадали які є члени речення, молодці, тепер переходимо до виконання завдань:
1. Поширте речення другорядними членами речення.
Настала осінь. Ростуть гриби. Червоніють кетяги горобини. Відлітають 
птахи.
  • Запишіть поширені речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.
2. Дослідження  «Знайди другорядний член речення» випишіть другорядні члени речення у 3 колонки (І  – означення; ІІ  – додатки; ІІІ – обставини).
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела, 
Стиглі яблука на возі
В Кривий Ріг нам привезла.
3. Графічний диктант (скласти та записати речення за поданою схемою)
1).___     =                 _ _ _ _ . (підмет    присудок додаток.)


2). ___   _ . _ . _    = _ . _ . _        (підмет обставина присудок   обставина).


4. Вправа з ключем 
Спочатку запишіть речення на підкресліть у них головні та другорядні речення, після цього, нижче випишіть слова-ключі зазначенні у кожному реченні!
Вибірковий диктант: 
  • Виписати підмет: Осінь збирає, а навесні поїдає.
  • Виписати додаток: Хліб – усьому голова.
  • Виписати додаток:Зима починає лік останньою.
  • Виписати присудок: Жовтень веде ліс у казку.
За умови правильного виконання прочитаєте українське прислів’я.



Тема 2 ЗВ'ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ
1. Творче завдання
— Спишіть речення, розкриваючи дужки. Знайдіть головні члени речення. Усно поставте до них питання.
Білочка виглядає з (дупло).
Дятел шукав комаху в (кора).
Мишка сховалась у (нірка).
2. Запишіть каліграфічно.
Тихесенький вечір заходить до хати.
Засвічує в вікнах веселі вогні.
Нас кличе до столу вечеряти мати,
І гріють теплом її очі ясні.
—   Назвіть у першому реченні головні члени речення, поставте до них питання. ((Що?) Вечір (що робить?) заходить.).
Далі за зразком, письмово!
—   Поставте питання від слова вечір до слова заходить.
—   Поставте питання від слова заходить до слова до хати.
—   Поставте питання від слова вечір до слова тихесенький.
—   Отже, у реченні слова зв’язані між собою.                
Сьогодні ми з’ясуємо, як зв’язуються слова в реченні. Будемо вчитися встановлювати ці зв’язки.
3. Пошукова діяльність
На деревах розпустилися зелені листочки.
—   Прочитайте і спишіть речення. Підкресліть головні члени речення.
—   Назвіть цю пару слів. Поставте до них питання.
—   Що сказано в реченні про листочки? 
—   На яке питання відповідає слово зеленії 
—   Назвіть пару слів. (Листочки (які?) зелені)
—   Чи сказано в реченні, де розпустилися листочки? 
—   Від якого слова ставимо питання до слів на деревах? 
—   Яке питання ставимо? 
—   Назвіть цю пару слів. (Розпустилися (де?) на деревах.)
    — Запишіть парами слова, зв’язані між собою.
4. Розгляньте малюнок. Прочитайте текст.
—   Назвіть головних героїв оповідання. 
—   Що робив кіт?
—   Спишіть перший абзац.
—   Якими словами автор замінив слово кіт у наступних реченнях?
—   Підкресліть головні головні та другорядні члени речення.


Прочитайте та запам’ятайте правило:


 Прочитайте виділені речення у попередньому завданні.
—   Письмово установіть зв’язок між словами у виділених реченнях.


Закріплення вивчено матеріалу
Запишіть речення. Підкресліть головні члени в цьому реченні. Установіть зв’язок слів у ньому.                                        
Мар’янка гарно танцює.                     
Мар’янка (що робить?)...                    
танцює (як?)...
Весняне сонечко пригріває.
Сонечко (що робить?)...
Сонечко (яке?)...

—   За допомогою чого ми встановлюємо зв’язок слів у реченні?



Тема 3 СКЛАДАННЯ ЗВ'ЯЗНИХ РЕЧЕНЬ ЗА МАЛЮНКОМ І ПЛАНОМ
1. Закріплення знань про речення, текст.
Пригадайте та дайте письмову відповідь виконавши 2 тестових завдання:
— Що таке речення? Оберіть правильну відповідь.
• Це кілька слів.
• Це слово або кілька слів, пов’язаних спільною темою, що висловлюють закінчену думку.
• Це слова на одну тему.
— Що таке текст? Оберіть правильну відповідь.
• Це кілька речень.
• Це кілька речень, об’єднаних однією темою.
• Кілька речень, пов’язаних за темою і спільним змістом.
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Сьогодні на уроці ми будемо складати речення за малюнком і планом.
— Відгадайте слово, що буде ключовим на сьогоднішньому уроці.

Складання «асоціативного куща»
— подумайте і запишіть у формі асоціативного куща як ви розумієте слово «добро»? 
— Доброта — найбільша цінність нашого життя. Її не можна купити за жодні гроші, вона по краплиночці виховується змалечку. На що схожа доброта?
З давніх-давен уважали за норму допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок безхатьку, захистити старість і немічність, порятувавши хворого чи каліку, заступитися за беззахисного і скривдженого, розрадити самотніх. Хотілося б, щоб ви збагатили свої серця любов’ю до людей, своїх рідних, природи, щоб назавжди викоренили зі своїх душ зло, жорстокість, ненависть, адже тільки у світі добра панують любов і повага, мир та спокій.
— Отже, сьогодні ми поговоримо про добро. 
Згадайте та запишіть гарні, добрі слова на літеру Д.
V. СКЛАДАННЯ ЗВ'ЯЗНИХ РЕЧЕНЬ ЗА МАЛЮНКОМ І ПЛАНОМ
1. Розглядання малюнків 
Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на питання(усно)

— Хто зображений на малюнку?
— Чим вони зайняті?
— Куди прямували діти?
— Як ви це зрозуміли?
— Що можна сказати про вчинок дітей?
2. Складання розповіді
— Складіть розповідь, використовуючи слова: Дмитрик, Наталка, портфель, школа, старенька, сумка .(усно)
— А ви потрапляли в таку ситуацію, коли допомагали комусь чи вам допомагали?
— Розкажіть про ці випадки. 
— Якщо вам потрібна допомога, як ви вчините?
— До кого ви звернетеся за допомогою у школі? 
— А вдома?
— А на вулиці? 
— Який висновок ви для себе зробили? 
— У дерева повинен бути міцний корінь, а у людини — добре серце.
— А зараз прочитайте речення, які стосуються малюнків розташовані під малюнками.
Дмитрик допоміг їй встати.
Попереду них ішла старенька бабуся.
Раптом бабуся посковзнулася і впала.
У руках вона тримала важку сумку.
Діти поспішали до школи.
Наталка підняла сумку.
— Чи можна ці речення назвати текстом? Чому?
— Розташуйте речення у правильному порядку.
— Чого бракує в розповіді?
— Придумайте продовження розповіді.
— А як можна назвати нашу розповідь? 
3. Самостійна робота
— Запишіть розповідь у зошити, користуючись планом.
План
1. Діти  ідуть до школи.
2. Бабуся впала.
3. Допомога старенькій.
4. Добрий учинок.
4. Перевірка написаного. Виправлення помилок
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Не кожен здатний на добрий учинок. Що б ви могли зробити для родини, товаришів, тварин?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати 3 прислів’я про доброту.

Немає коментарів:

Дописати коментар