Уроки розроблені вчителем української мови та літератури Лагановської О.В.
та асистентом вчителя Грушою О.О.
Тема 1. Другорядні члени речення
Пригадайте, які члени речення ви знаєте, які з них є другорядними?
Для цього накресліть у зошиті таблицю та заповніть її:
Для того щоб пригадати та заповнити таблицю, перегляньте відео за посиланням:
Отже. ви пригадали які є члени речення, молодці, тепер переходимо до виконання завдань:
1. Поширте речення другорядними членами речення.
Настала осінь. Ростуть гриби. Червоніють кетяги горобини. Відлітають
птахи.
- Запишіть поширені речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.
2. Дослідження «Знайди другорядний член речення» випишіть другорядні члени речення у 3 колонки (І – означення; ІІ – додатки; ІІІ – обставини).
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Стиглі яблука на возі
В Кривий Ріг нам привезла.
3. Графічний диктант (скласти та записати речення за поданою схемою)
1).___ = _ _ _ _ . (підмет присудок додаток.)
2). ___ _ . _ . _ = _ . _ . _ (підмет обставина присудок обставина).
4. Вправа з ключем
Спочатку запишіть речення на підкресліть у них головні та другорядні речення, після цього, нижче випишіть слова-ключі зазначенні у кожному реченні!
Вибірковий диктант:
- Виписати підмет: Осінь збирає, а навесні поїдає.
- Виписати додаток: Хліб – усьому голова.
- Виписати додаток:Зима починає лік останньою.
- Виписати присудок: Жовтень веде ліс у казку.
За умови правильного виконання прочитаєте українське прислів’я.
Тема 2 ЗВ'ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ
1. Творче завдання
— Спишіть речення, розкриваючи дужки. Знайдіть головні члени речення. Усно поставте до них питання.
Білочка виглядає з (дупло).
Дятел шукав комаху в (кора).
Мишка сховалась у (нірка).
2. Запишіть каліграфічно.
Тихесенький вечір заходить до хати.
Засвічує в вікнах веселі вогні.
Нас кличе до столу вечеряти мати,
І гріють теплом її очі ясні.
— Назвіть у першому реченні головні члени речення, поставте до них питання. ((Що?) Вечір (що робить?) заходить.).
Далі за зразком, письмово!
— Поставте питання від слова вечір до слова заходить.
— Поставте питання від слова заходить до слова до хати.
— Поставте питання від слова вечір до слова тихесенький.
— Отже, у реченні слова зв’язані між собою.
Сьогодні ми з’ясуємо, як зв’язуються слова в реченні. Будемо вчитися встановлювати ці зв’язки.
3. Пошукова діяльність
На деревах розпустилися зелені листочки.
— Прочитайте і спишіть речення. Підкресліть головні члени речення.
— Назвіть цю пару слів. Поставте до них питання.
— Що сказано в реченні про листочки?
— На яке питання відповідає слово зеленії
— Назвіть пару слів. (Листочки (які?) зелені)
— Чи сказано в реченні, де розпустилися листочки?
— Від якого слова ставимо питання до слів на деревах?
— Яке питання ставимо?
— Назвіть цю пару слів. (Розпустилися (де?) на деревах.)
— Запишіть парами слова, зв’язані між собою.
4. Розгляньте малюнок. Прочитайте текст.
— Назвіть головних героїв оповідання.
— Що робив кіт?
— Спишіть перший абзац.
— Якими словами автор замінив слово кіт у наступних реченнях?
— Підкресліть головні головні та другорядні члени речення.
Прочитайте та запам’ятайте правило:
Прочитайте виділені речення у попередньому завданні.
— Письмово установіть зв’язок між словами у виділених реченнях.
Закріплення вивчено матеріалу
Запишіть речення. Підкресліть головні члени в цьому реченні. Установіть зв’язок слів у ньому.
Мар’янка гарно танцює.
Мар’янка (що робить?)...
танцює (як?)...
Весняне сонечко пригріває.
Сонечко (що робить?)...
Сонечко (яке?)...
— За допомогою чого ми встановлюємо зв’язок слів у реченні?
Тема 3 СКЛАДАННЯ ЗВ'ЯЗНИХ РЕЧЕНЬ ЗА МАЛЮНКОМ І ПЛАНОМ
1. Закріплення знань про речення, текст.
Пригадайте та дайте письмову відповідь виконавши 2 тестових завдання:
— Що таке речення? Оберіть правильну відповідь.
• Це кілька слів.
• Це слово або кілька слів, пов’язаних спільною темою, що висловлюють закінчену думку.
• Це слова на одну тему.
— Що таке текст? Оберіть правильну відповідь.
• Це кілька речень.
• Це кілька речень, об’єднаних однією темою.
• Кілька речень, пов’язаних за темою і спільним змістом.
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Сьогодні на уроці ми будемо складати речення за малюнком і планом.
— Відгадайте слово, що буде ключовим на сьогоднішньому уроці.
Складання «асоціативного куща»
— подумайте і запишіть у формі асоціативного куща як ви розумієте слово «добро»?
— Доброта — найбільша цінність нашого життя. Її не можна купити за жодні гроші, вона по краплиночці виховується змалечку. На що схожа доброта?
З давніх-давен уважали за норму допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок безхатьку, захистити старість і немічність, порятувавши хворого чи каліку, заступитися за беззахисного і скривдженого, розрадити самотніх. Хотілося б, щоб ви збагатили свої серця любов’ю до людей, своїх рідних, природи, щоб назавжди викоренили зі своїх душ зло, жорстокість, ненависть, адже тільки у світі добра панують любов і повага, мир та спокій.
— Отже, сьогодні ми поговоримо про добро.
Згадайте та запишіть гарні, добрі слова на літеру Д.
V. СКЛАДАННЯ ЗВ'ЯЗНИХ РЕЧЕНЬ ЗА МАЛЮНКОМ І ПЛАНОМ
1. Розглядання малюнків
Розгляньте ілюстрації та дайте відповіді на питання(усно)
— Хто зображений на малюнку?
— Чим вони зайняті?
— Куди прямували діти?
— Як ви це зрозуміли?
— Що можна сказати про вчинок дітей?
2. Складання розповіді
— Складіть розповідь, використовуючи слова: Дмитрик, Наталка, портфель, школа, старенька, сумка .(усно)
— А ви потрапляли в таку ситуацію, коли допомагали комусь чи вам допомагали?
— Розкажіть про ці випадки.
— Якщо вам потрібна допомога, як ви вчините?
— До кого ви звернетеся за допомогою у школі?
— А вдома?
— А на вулиці?
— Який висновок ви для себе зробили?
— У дерева повинен бути міцний корінь, а у людини — добре серце.
— А зараз прочитайте речення, які стосуються малюнків розташовані під малюнками.
Дмитрик допоміг їй встати.
Попереду них ішла старенька бабуся.
Раптом бабуся посковзнулася і впала.
У руках вона тримала важку сумку.
Діти поспішали до школи.
Наталка підняла сумку.
— Чи можна ці речення назвати текстом? Чому?
— Розташуйте речення у правильному порядку.
— Чого бракує в розповіді?
— Придумайте продовження розповіді.
— А як можна назвати нашу розповідь?
3. Самостійна робота
— Запишіть розповідь у зошити, користуючись планом.
План
1. Діти ідуть до школи.
2. Бабуся впала.
3. Допомога старенькій.
4. Добрий учинок.
4. Перевірка написаного. Виправлення помилок
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Не кожен здатний на добрий учинок. Що б ви могли зробити для родини, товаришів, тварин?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Записати 3 прислів’я про доброту.
Немає коментарів:
Дописати коментар